Ημερολόγιο

Γυναίκες στα ΣΔΕ - Πρωτογενής έρευνα της ΧΕΝ Ελλάδος
Η έρευνα διενεργήθηκε από την ΧΕΝ Ελλάδος, καθώς υπάρχει ένα κενό στη βιβλιογραφία ως προς τους λόγους που παρακινούν τις γυναίκες υποκείμενα της έρευνας να ενταχθούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), καθώς και τα εμπόδια που πιθανά αντιμετωπίζουν, στη διάρκεια της φοίτησής τους, αλλά και τα αίτια που τις εμποδίζουν να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Πρόκειται για μια Ποιοτική Έρευνα σε 26 γυναίκες, φοιτώσες στα ΣΔΕ, κατά τη σχολική περίοδο 2023-2024, που πραγματοποιήθηκε στο Βόλο, στα Γιαννιτσά, στη Θεσσαλονίκη και τα Χανιά. Δόθηκαν ημιδομημένα ερωτηματολόγια στα οποία απάντησαν γραπτά και, σε κάποιες περιπτώσεις, συζήτησαν με την ερευνήτρια, εμβαθύνοντας στις απαντήσεις τους, ή δίνοντας περαιτέρω διευκρινήσεις.
Η φεμινιστική προσέγγιση στην επεξεργασία των απαντήσεων που ακολουθήθηκε στην έρευνα βασίζεται στην παραδοχή της ύπαρξης έμφυλων ανισοτήτων, τόσο στον ιδιωτικό χώρο, όπως η οικογένεια, όσο και στο δημόσιο, όπως η εκπαίδευση, η εργασία, η συμμετοχή στην πολιτική κ.ά., όπου αναπαράγονται στερεοτυπικές αντιλήψεις για τους ρόλους των φύλων.
Αν και οι διαπιστώσεις της συγκεκριμένης έρευνας δεν μπορούν να γενικευθούν (καθώς απευθυνθήκαμε σε συγκεκριμένο αριθμό εκπαιδευομένων ορισμένων περιοχών που υπήρχαν ΣΔΕ και στα οποία είχαμε δυνατότητα πρόσβασης) ωστόσο, φαίνεται η σημασία του φύλου αναφορικά με τα εμπόδια στη φοίτηση, αλλά και με τις ευκαιρίες για ένταξη ή/και ανέλιξη στην Αγορά Εργασίας, καθώς και με τη δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων.
Περαιτέρω, ευελπιστούμε με την παρούσα έρευνα να μπουν οι βάσεις μιας επιστημονικής συζήτησης για τις προσδοκίες και τα κίνητρα που έχουν οι γυναίκες, όταν εντάσσονται στα ΣΔΕ, αλλά και τα εμπόδια που συναντούν λόγω του κοινωνικού ρόλου του φύλου τους στην εκπαιδευτική και επαγγελματική τους πορεία.
Για την έρεuνα στα ΣΔΕ , link στη φωτογραφία: